درمان کبد چرب با جراحی لاغری امکان پذیر است؟

۲ آبان ۹۷ مقالات

کبد چرب یا استئاتوز واژه ای است که برای تجمع بیش از حد چربی در کبد به کار می رود. وجود مقدار کمی چربی در کبد طبیعی است اما وجود بیش از حد آن می تواند مشکلات جدی را در پی داشته باشد. در اینجا ممکن است برای برای بیمار این سوال پیش بیاید که آیا درمان کبد چرب امکان پذیر است؟

کبد دومین ارگان بزرگ بدن است و وظایف متعددی را بر عهده دارد از جمله: پردازش تمام خوردنی ها و آشامیدنی هایی که وارد بدن می شود و تصفیه ی مواد مضر از درون خون. تجمع چربی درون کبد می تواند موجب آسیب های بلند مدت به کبد شود.

کبد چرب گرید۱ نوعی کبد چرب است که در مراحل اولیه ی آن تعداد سلول های چرب کبد بیش از ۵ درصد می باشد. این بیماری اغلب با نگاه کردن به نمونه های کوچکی از کبد زیر میکروسکوپ تشخیص داده می شود.

همچنین می توان با استفاده از سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی به ارزیابی میزان چربی درون کبد و تشخیص کبد چرب کمک کرد.

معمولا کبد می تواند پس از آسیب دیدن سلول های قدیمی، با بازسازی سلول های جدید، خود را ترمیم کند. در صورت آسیب های مکرر، کبد زخم های دائمی بر می دارد که به این شرایط سیروز کبدی گفته می شود. در شرایط خفیف این بیماری، می توان با تغییر رویه زندگی مانند تغییرات رژیم غذایی، کاهش وزن و افزایش فعالیت های فیزیکی، کبد را به حالت اول بازگرداند. در بسیاری از موارد، کبد چرب هیچگونه علائمی ندارد.

انواع کبد چرب

در واقع انواع کبد چرب را می توان به دو گروه اصلی تقسیم کرد: کبد چرب الکلی و غیر الکلی

کبد چرب غیر الکلی

کبد چرب غیر الکلی (یا NAFLD) زمانی اتفاق می افتد که کبد در شکستن چربی ها مشکل داشته باشد که همین امر باعث تجمع چربی در بافت کبد می شود. کبد چرب غیرالکلی ربطی به مصرف الکل نداشته و زمانی اتفاق می افتد که بیش از ۵ درصد کبد، چربی باشد.

استاتو هپاتیت غیر الکلی(NASH)

استاتو هپاتیت غیر الکلی(NASH) نوعی کبد چرب غیر الکلی است. با تجمع چربی، ممکن است کبد دچار التهاب شود. در صورتی که کبد ملتهب شده و بیش از ۵ درصد چربی داشته باشد، به این شرایط استاتو هپاتیت غیر الکلی می گویند.

علائم NASH مربوط به التهاب و عدم عملکرد صحیح کبد می باشد. این علائم شامل:

• بی اشتهایی
  • درد ناحیه شکمی
  • زردی (یرقان)

می باشد. در صورت عدم درمان، استاتو هپاتیت غیر الکلی می تواند موجب زخم های دائمی در بافت کبد، سرطان کبد و در نهایت از کار افتادن آن شود.

کبد چرب حاد حاملگی

کبد چرب حاد یکی از عوارض نادر و خطرناک بارداری است. نشانه ها و علائم کبد چرب در سه ماهه سوم و با چاقیِ بارداری بروز می کند و شامل:

• حالت تهوع و استفراغ مداوم
  • درد در قسکت راست، بالای شکم
  • زردی (یرقان)
  • بی قراری و ناآرامی
  • خستگی و کوفتگی
  • کاهش اشتها

زنام باردار در صورت داشتن هر کدام از علائم بالا باید به پزشک مراجعه کرده و به طور کامل معاینه شوند. درمان کبد چرب بارداری شامل مدیریت عوارض و زایمان پیش از موعد می باشد. بسیاری از زنان تا چند هفته پس از زایمان به طور کامل بهبود پیدا می کنند و هیچ عوارضی را تجربه نخواهند کرد.

کبد چرب الکلی

کبد چرب الکلی مرحله اولیه ی بیماری کبد الکلی است. زیاده روی در نوشیدن الکل به کبد آسیب می رساند؛ در نتیجه کبد قادر به شکستن چربی ها نخواهد بود. به احتمال زیاد، ترک الکل می تواند باعث بهبود کبد چرب الکلی شود. عدم مصرف الکل تنها در شش هفته می تواند راه درمان کبد چرب الکلی باشد. با این حال در صورت ادامه یافتن مصرف الکل، ممکن است فرد به التهاب کبدی یا همان استاتو هپاتیت مبتلا شود که در نهایت منجر به سیروز کبدی می شود.

عوارض کبد چرب

شاید این سوال برای بسیاری پیش بیاید که عوارض کبد چرب چیست؟

به طور کلی، مهمترین عارضه ی کبد چرب و استاتو هپاتیت، سیروز است. سیروز مرحله نهایی زخم یا فیبروز کبدی است و در نتیجه ی آسیب بافت کبد مانند التهاب استاتو هپاتیت به وجود می آید. کبد تلاش می کند تا التهاب را از بین ببرد و همین امر منجر به زخم شدن کبد (فیبروز) می شود. در صورت ادامه یافتن التهاب، و عدم درمان کبد چرب، فیبروز قسمت های بیشتری از بافت کبد را درگیر می کند.

در صورت عدم توقف این روند، سیروز می تواند منجر به:

• تشکیل آب یا همان آب آوردن شکم
  • متورم شدن رگ های مری (واریس مری) که ممکن است در نهایت موجب ترکیدن یا خونریزی شود.
  • سردرگمی، خواب آلودگی و بریده بریده حرف زدن
  • سرطان کبد
  • مرحله نهایی شکست یا همان از دست رفتن عملکرد کبد.
  • حدود ۲۰ درصد از افرادی که به استاتو هپاتیت غیر الکلی مبتلا می شوند، در نهایت دچار سیروز کبد نیز می شوند.

شود. همچنین از عوارض کبد چرب روی پوست می توان به زردی و یرقان پوست خصوصا صورت و چشم ها اشاره کرد.

درمان کبد چرب

برای درمان کبد چرب هیچ روش مشخصی وجود ندارد، اما تغییر روش زندگی می تواند به طور قابل توجهی شرایط کبد را بهبود بخشد وحتی شاید آن را به حالت اولیه بازگرداند.

این تغییرات شامل:

• ترک الکل: در صورتی که به کبد چرب الکلی مبتلا هستید، مهمترین روش درمان کبد چرب، ترک مصرف الکل می باشد. ادامه مصرف الکل می تواند منجر به سیروز یا هپاتیت الکلی شود. ترک الکل همچنین برای بیمارانی که به کبد چرب غیرالکلی مبتلا هستند، مفید می باشد.
  • کاهش وزن: کبد چرب یکی از بیماری های مرتبط با چاقی و اضافه وزن است. امروزه بسیاری از افراد به علت عدم کاهش وزن از طریق رژیم لاغری یا ورزش، به انواع جراحی لاغری مانند جراحی اسلیو معده روی می آورند. با این حال تاثیر جراحی های لاغری بر کبد های چرب غیر الکلی، خصوصا فیبروز و سیروز کبدی هنوز دقیق مشخص نشده است. اما به احتمال زیاد جراحی لاغری می تواند گزینه بسیار خوبی برای درمان کبد چرب غیر الکلی، شامل بیماران فیبروزی و سیروزی (خفیف و قابل بازگشت) باشد.

• ورزش: حتی اگر ورزش کردن منجر به کاهش وزن نشود اما از آنجایی که ورزش موجب کاهش مقاومت انسولین و بهبود دیابت می شود، عاملی کلیدی در بهبود کبد چرب می باشد. ورزش های مقاومتی و ایروبیک هر دو می توانند علیرغم کاهش وزن به بهبود یا درمان کبد چرب کمک کنند.
  • کنترل سطح قند خون
  • کاهش یا پرهیز از مصرف نوشیدنی های گازدار، آبمیوه ها و غذاهای فرآوری شده ی پر شکر
  • درمان کلسترول بالا. پزشک ممکن است برای بر تغییر در رژیم غذایی و روش زندگی، داروهایی برای کاهش سطح کلسترول نیز تجویز کند.
  • پرهیز از داروهایی که ممکن است بر کبد تاثیر بگذارند مانند استروئید ها. از داروهایی غیر از داروهای تجویزی پزشک، مصرف نکنید.

• ترک سیگار: بهتر است برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی از کشیدن سیگار بپرهیزید.

داروهای متعددی برای درمان کبد چرب استفاده می شوند، با این وجود تحقیقات درباره کشف داروهای جدید ادامه دارد. این داروها در موارد خاص و با صلاح دید پزشک برای بیمار تجویز می شوند.

با پرهیز از عواملی که می توانند احتمال ابتلا به کبد چرب را افزایش دهند، می توان تا حدودی از ابتلا به آن جلوگیری کرد.