۱۷ دی ۹۷ مطالب اسلیو معده

اسلیو معده نوعی جراحی لاغری است که طی آن اندازه معده به منظور کمک به کاهش وزن، کوچک می شود. حدود ۸۰ درصد از معده به شکل غیر قابل بازگشتی، برداشته می شود و بخش لوله مانند معده باقی می ماند. گنجایش بخش باقی مانده معده تنها ۴ اُنس یا ۱۲۰ میلی لیتر است که بسیار کمتر از گنجایش طبیعی معده است.

کاهش چشمگیر اندازه معده به این معناست که فرد می تواند در هر وعده، تنها به مقدار نصف فنجان غذا بخورد که همین کاهش حجم غذا، موجب کاهش کالری دریافتی و در نتیجه کاهش وزن می شود.

علیرغم مزایای بسیار آن، اسلیو معده هنوز هم نوعی جراحی محسوب شده و نیازمند پیروی از دستورالعمل ها و برنامه های جراح و همچنین محدود کردن غذای دریافتی می باشد. البته این امکان وجود دارد که بیمار پس از جراحی، با پرخوری نیز بتواند مقداری وزن کم کند که ممکن است در این صورت به عوارض اسلیو معده دچار شود. بنابراین دستورات پزشک باید بسیار جدی گرفته شوند.

نشتی اسلیو معده به چه معناست؟

نشتی معده یکی از عوارض اسلیو معده محسوب می شود و به معنی وجود سوراخ یا درز کوچکی در کیسه ی جدید معده و خروج شیره گوارشی از معده به درون شکم می باشد.

علائم نشتی اسلیو معده

چرا علائم نشتی اسلیو معده باید جدی گرفته شود؟

هنگامی که شیره گوارشی از معده خارج می شود، می تواند موجب درد شدید و آسیب به ارگان های داخلی و بافت های دیگر بدن شود. عدم درمان به موقع این وضعیت می تواند موجب مرگ بیمار شود.

علائم نشتی اسلیو معده کدامند؟

برخی از شایع ترین علائم و نشانه های نشتی اسلیو معده عبارت است از:

• افزایش ضربان قلب
  • درد در ناحیه شکم
  • درد در قفسه سینه
  • شانه درد
  • احساس بیماری و نگرانی

در صورتی که پس از جراحی اسلیو معده به هر یک از علائم نشتی اسلیو معده دچار شدید سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

تشخیص و درمان نشتی اسلیو معده

تشخیص نشتی اسلیو معده از طریق آزمایش دستگاه گوارش فوقانی(GI) یا سی تی اسکن انجام می شود. در هر دو روش بیمار مایعی به نام کنتراست می نوشد و سپس از طریق عکس های ایکس ری مشخص می شود که آیا کنتراست از معده نشت کرده یا خیر. اگر بیمار علائم نشتی در اسلیو معده را داشته باشد ولی آزمایشات چیزی نشان ندهند، ممکن است جراح دستور یک عمل اورژانسی را برای پیدا کردن نشتی بدهد.

نوشیدن مایع کنتراست

برای درمان نشتی اسلیو معده به احتمال زیاد مراحل زیر انجام می شود:

• تزریق آنتی بیوتیک داخل رگ
  • از بین بردن هرگونه عفونت ناشی از نشتی، ترمیم نشت یا ایجاد دوباره ی خط بخیه
  • قرار دادن استنت از طریق آندوسکوپی در کنار قسمت نشتی از درون کیسه معده
  • توقف غذا خوردن از طریق دهان. بیمار ممکن است تا زمان بهبود نشتی از طریق لوله ای که مستقیما به روده کوچک می رود، غذا دریافت کند.

البته تنها اسلیو معده نیست که ممکن است نشت کند. در این قسمت به نشت بای پس معده نیز می پردازیم.

نشتی بای پس معده

بای پس معده یکی از متداول ترین جراحی های لاغری است. طی جراحی بای پس معده، بخش پایینی معده کنار گذاشته می شود و تنها قسمت بالای معده باقی می ماند. بخش اول روده کوچک بریده می شود. ابتدای آن به کیسه جدید معده متصل می شود که به این نقطه تلاقی، یک آناستوموز می گویند. انتهای این لوله نیز به بقیه روده کوچک وصل می شود و یک آناستوموز  دیگر می سازد.

با این تغییر، غذا سریعتر به قسمت های پایینی سیستم گوارش می رسد زیرا از بخش اعظمی از معده، عبود نخواهد کرد. عبور نکردن از بخش انتهایی معده، مانع از اضافه شدن آنزیم های جذب کننده به غذا و در نتیجه عدم جذب بسیاری از کالری ها می شود. از این رو بیمار سریع تر احساس سیری می کند.

جراج لاغری در صورتی  عمل بای پس معده را توصیه می کند که بیمار دارای شاخص توده بدنی(BMI) 40 به بالا و یا ۳۵ به بالا به همراه بیماری های مرتبط با چاقی باشد. شاخص توده بدنی بالای ۴۰ به این معناست که فرد بیش از ۴۵ کیلوگرم اضافه وزن دارد. مانند هر جراحی دیگری، بای پس معده نیز در کنار مزایای فراوان، معایبی نیز دارد که در این قسمت به یکی از شایع ترین عوارض عمل بای پس معده یعنی نشت آناستوموز می پردازیم.

علائم نشتی بای پس معده

نشتی ممکن است در هر یک از آناستوموز ها یه وجود آید. نشت آناستوموز بسته به نوع جراحی (باز یا لاپاراسکوپی) در ۱.۵ تا ۶ درصد از عمل های بای پس اتفاق می افتد. نشت آناستوموز ممکن است طی چندین هفته پس از جراحی بروز پیدا کند اما اکثر نشت ها طی ۳ روز پس از جراحی ایجاد می شوند.علائم و نشانه های نشتی بای پس چیست؟

• افزایش سرعت ضربان قلب
  • معده درد
  • ترشح از جای زخم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد در شانه سمت چپ
  • کاهش فشار خون
  • کاهش تولید ادرار

علائم نشتی اسلیو معده

هر چه فرد اضافه وزن بیشتری داشته باشد، بیشتر در خطر نشت آناستوموز می باشد. همچنین عوامل دیگری که می توانند این ریسک را افزایش دهند شامل: مرد بودن، ابتلا به بیماری های دیگر و یا داشتن سابقه جراحی شکم می باشد.

ممکن است بسیاری پس از خواندن این مقاله این سوال برایشان به وجود آید که (( اسلیو معده بهتر است یا بای پس معده ؟)) در پاسخ باید گفت هر نوع جراحی لاغری دارای مزایا و معایب خاصی هستند. به همین دلیل ممکن است شخصی کاندید مناسبی برای اسلیو معده باشد اما به دلایلی نتواند بای پس معده انجام دهد و برعکس. به همین دلیل برای انتخاب بین این دو روش بهتر است با جراح لاغری خود مشورت کنید.

marieh
۱۳ بهمن ۹۷