آیا جراحی لاغری درد دارد؟

۲ اردیبهشت ۹۸ مقالات

جراحی لاغری ، عملی مهم با درجات مختلف پیچیدگی است، به همین دلیل طبیعی است که بیمار در روز های اولیه پس از جراحی لاغری دچار خستگی مفرط، حالت تهوع، استفراغ، بی خوابی، درد حاصل از جراحی، ضعف، سرگیجه خفیف، درد در هنگام خروج باد معده (چه از راه دهان و چه از راه مقعد) و تحولات روحی باشد.

با این حال، می توانید مطمئن باشید که تامین احساس آرامش و تسکین درد بیمار، پس از جراحی لاغری یکی از اولویت های کارکنان بیمارستان می باشد. به همین دلیل پرستاران بیمارستان تا حد مجاز می توانند برای تسکین دردتان به شما مسکن تزریق کنند.

علت درد پس از جراحی لاغری

بیشتر جراحی های لاغری به وسیله جدیدترین روش جراحی لاغری یعنی روش لاپاراسکوپی انجام میگیرد و از این رو مدت ماندن در بیمارستان و درد بیمار بسیار کمتر از جراحی های باز می باشد. با این حال بیمار بیشترین درد را در اطراف جای بخیه جراحی لاغری حس می کند که پزشک معده را از آنجا بیرون آورده است. این زخم اغلب در سمت چپ، زیر قفسه سینه قرار دارد.

اینکه بیشترین درد در این نقطه حس می شود، کاملا طبیعی است. از آنجایی که هنگام در آوردن معده طی اسلیو معده به این برش فشار وارد شده و اغلب کش می آید، فیبر های عضلانی پاره  می شود و اغلب منجر به کبودی می شود. همین امر منجر به درد بعد از اسلیو معده می شود.

طی مراحل بای پس معده، نقطه آناستوموز (محل تلاقی روده با معده جدید) معمولا با بخیه یا استاپلر دورانی دوخته می شود. این استاپلر ها بزرگ هستند و برای وارد کردن آنها از برش ایجاد شده، نیاز به باز کردن برش سمت چپی سینه وجود دارد. وارد کردن و خارج کردن این دستگاه بخیه می تواند موجب کش آمدن ماهیچه ها و در برخی موارد کبودی شود.

از آنجایی که در جراحی بای پس و اسلیو معده برش ها کمی بزرگتر خواهند بود، امکان دارد که این دو جراحی بیش از حلقه معده ایجاد درد کنند.

مراقبت های بعد از جراحی لاغری

تسکین درد پس از جراحی لاغری

به طور کلی، درد پس از جراحی لاغری مشکل حادی نیست زیرا می توان با مسکن ها درد را آرام کرد. اکثر بیماران با گذشت چندین روز از جراحی لاغری دیگر نیازی به مصرف مسکن نداشته و می توانند طی یک تا دو هفته به محل کار خود بازگردند. با این وجود، خم شدن و بلند شدن از حالت نشسته و چرخاندن بالا تنه می تواند به مدت چند روز درد شدیدی را در بیمار ایجاد کند. این حالت به مرور زمان از بین خواهد رفت.

اما به یاد داشته باشید که این درد به صورتی نیست که بیمار بگوید که اگر به عقب برگردم جراحی لاغری را انجام نمی دهم. بنابراین شاید پس از جراحی برای مدتی کمی درد داشته باشید ولی جراحی لاغری در دراز مدت ارزشش را خواهد داشت.

به همین دلیل همیشه یک قدم جلوتر از درد باشید و برای کمک گرفتن یا مصرف مسکن، منتظر به حداکثر رسیدن دردتان نباشید.  قرص های مسکن بهترین اثر را در پیشگیری از درد ایفا می کنند، از این رو آنها را سر ساعت و دقیق مصرف کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که احتمال اعتیاد پیدا کردن به مسکن ها پس از یک دوره مصرف ناشی از شرایط پزشکی خاص، مانند جراحی بسیار پایین می باشد پس جای هیچگونه نگرانی نیست.

خبر خوب این است که بیشتر بیماران ادعا کردند که با مراقبت بعد از عمل اسلیو معده توانسته اند دوره نقاهت را با حداقل درد پشت سر گذارند. برخی از آنان در جای بخیه ها و برخی دیگر پس از جراحی لاپاراسکوپی دچار گردن درد و شانه درد می شوند. همچنین ممکن است بیمار به علت اقداماتی که در جهت کنترل بسته شدن و عدم نشتی معده انجام شده است، دچار درد در هنگام دفع باد معده شود.

اقداماتی در جهت تسریع بهبودی

علاوه بر مصرف دارو های تجویزی پزشک و پیروی از رژیم غذایی بعد از جراحی لاغری بیمار می تواند با رعایت موارد زیر بهبودی خود را تسریع بخشد.

• در هنگام خستگی استراحت کنید. استراحت کافی می تواند تاثیر فراوانی در بهبودی فرد دارد.
  • سعی کنید هر روز پیاده روی داشته و کم کم زمان این پیاده روی را افزایش دهید. پیاده روی می تواند جریان خون را افزایش داده و از بروز ذات الریه و یبوست جلوگیری کند.
  • از بلند کردن هر چیزی که به زخم هایتان فشار وارد می کند، بپرهیزید. این می تواند شامل بلند کردن پلاستیک های خرید، کیف، کوله پشتی، حیوان خانگی یا حتی فرزندتان باشد.
  • سعی کنید تا زمانی که پزشکتان اجازه نداده از فعالیت های شدید مانند دوچرخه سواری، دویدن، وزنه برداری یا ایروبیک بپرهیزید.

سرفه کردن بعد از جراحی

• هنگام سرفه کردن یا تنفس عمیق، یک بالشت روی زخم هایتان نگه دارید. این عمل موجل تقویت عضلات شکم و کاهش درد می شود.
  • سعی کنید نفس های عمیق بکشید. اینکار موجب جلوگیری از ذات الریه می شود.
  • می توانید دوش بگیرید اما از خیس شدن زخم هایتان جلوگیری کنید. به این منظور می توانید از پانسمان های ضد آب استفاده کنید. از حمام کردن در وان به مدت دو هفته بپرهیزید.
  • می توانید به محض قطع مصرف مسکن ها و دارو های تجویزی پزشک رانندگی را از سر بگیرید. علت این امر آن است که برخی دارو ها می توانند بر سرعت عملکرد و واکنش های بیمار اثر گذار باشند. همچنین بیمار باید بتواند برای مدت طولانی روی صندلی بنشیند، حتی اگر قصد رفتن به مقصدی دور را نداشته باشد.
  • به احتمال زیاد لازم است ۲ هفته از محل کار خود مرخصی بگیرید. البته این زمان بسته به نوع شغل و نحوه بهبودی بدن هر فرد می تواند متغیر باشد.
  • از پزشک خود بپرسید که چه زمان پس از جراحی لاغری می توانید رابطه جنسی داشته باشید.