صفر تا صد رژیم لاغری را بدانید
رژیم لاغری
26 بهمن 1402

صفر تا صد رژیم لاغری را بدانید

یکی از معضلات اصلی جوامع امروزی، به دلیل کم تحرکی و سبک غذایی ناسالم، چاقی و اضافه وزن است. متخصصان تغذیه، برای حل این معضل، رژیم لاغری را ابداع کرده اند تا قبل از اینکه چاقی و اضافه وزن دردسرساز شود، افراد با رژیم غذایی بتوانند به وزن ایده آل خود برسند. 

نکته ای که بسیار مهم است این است که قبل از شروع هر گونه رژیم غذایی باید با یک متخصص یا مشاور تغذیه مشورت کنید، تا در کنار لاغری و کاهش وزن، سلامتی شما هم به خطر نیفتد. با اپلیکیشن لاغری سیرا همراه باشید تا بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم. 

منظور از بهترین رژیم لاغری چیست؟

بهترین رژیم لاغری، رژیمی است که با کاهش دریافت 500 الی 1000 کالری در روز باعث لاغری تدریجی می شود. در واقع میزان کاهش وزن در هفته حدود 0.5 الی 1 کیلو است و نباید میزان کاهش وزن از این حد تجاوز کند.

در انواع رژیم لاغری، اصول و قواعد اجرایی آن بیش از هر چیز اهمیت دارد. به گفته بهترین متخصصین تغذیه اصول اساسی کاهش وزن سالم برای همه افراد یکسان است و این جزئیات است که در افراد مختلف متفاوت است.

وقتی که کسی از یک رژیم جواب گرفت نمی تواند ادعا کند آن رژیم، بهترین رژیم لاغری دنیا است. چرا که ممکن است یک رژیم برای فردی مناسب باشد اما با دیگری خیر.  بنابراین شما ابتدا باید از اصول اولیه کاهش وزن آگاه باشید و سپس با مشاوره ای که از متخصص تغذیه یا مشاور تغذیه دریافت می کنید از یک رژیم کاهش وزن اصولی و علمی پیروی کنید. 

رژیم لاغری اصولی و بی ضرر

ویژگی های یک رژیم لاغری بی ضرر چیست؟

اکثر برنامه های غذایی برای لاغری وعده لاغری سریع را به مخاطبان خود می دهند. اما تحقیقات نشان داده اند که کاهش وزن مداوم و مستمر با ایجاد تغییرات کوچک در عادت های غذایی و گنجاندن فعالیت های فیزیکی در برنامه روزانه حاصل می شود. اصلا چیزی به اسم رژیم لاغری جادویی وجود ندارد.

ممکن است یک رژیم غذایی در مدت زمان کوتاهی وزن زیادی از شما کم کند اما شاید یک سری عوارض جانبی هم داشته باشد که باید آنها را در نظر بگیرید. بهترین رژیم غذایی برای لاغری آن است که تغییرات کوچکی در برنامه غذایی شما به وجود می آورد و اصل را بر سلامت ذهنی و جسمی شما بگذارد. بنابراین قید رژیم های لاغری سریع مثل رژیم لاغری 3 روزه، رژیم لاغری 7 روزه، رژیم لاغری سریع ۱۰روزه و موارد این چنینی را بزنید.

ویژگی های یک رژیم غذایی خوب را در این جا بررسی می کنیم تا از میان این همه رژیم غذایی برای کاهش وزن، یک رژیم خوب و اصولی را از رژیم بد و غیر اصولی تشخیص دهید.

1.     رعایت تعادل

انتخاب برنامه هایی که در مصرف یک ماده غذایی زیاده روی می کنند، اشتباه محض است. به طور مثال، بعضی از رژیم ها فقط بر روی مصرف غذاهای فیبردار و پروتئینی تمرکز می کنند و فرد احساس می کند بهتر از این نمی توانسته لاغر شود. اما گرسنگی و محرومیت از غذا در طول زمان تمام سیستم گوارش را بر هم می زند.

همۀ رژیم های غذایی که برای کاهش وزن اصولی طراحی شده اند، تعادل را رعایت می کنند. این نوع رژیم برای کاهش وزن هر روز همه گروه های مواد غذایی را در خود جای می دهد. منظور از گروه های مواد غذایی سبزیجات، میوه ها، غلات، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم است. مصرف مخلوطی از این خوراکی ها به شما کمک می کند تا مواد مغذی لازم را کسب کرده و زندگی سالمی داشته باشید.

تمام گروه مواد غدایی

2.     انعطاف پذیری

یک رژیم غذایی زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که شما بتوانید تا انتها از آن پیروی کنید. بهترین رژیم های لاغری این موضوع را می دانند و به همین دلیل، برنامه های انعطاف پذیری را ارائه می دهند. مثلا اگه شما کلم بروکلی دوست ندارید، یک رژیم لاغری انعطاف پذیر به شما نمی گوید «حتما و باید» کلم بروکلی بخورید. و یک لیست از سبزیجات دیگر را به شما می دهد تا در صورت عدم تمایل، یکی از آنها را انتخاب نمایید.

در واقع رژیمی که به شدت محدود کننده است، در نهایت یک فاجعه به بار خواهد آورد. مطمئنا تا یک الی دو هفته از دستورات آن پیروی خواهید کرد اما در مورد 6 ماه یا یکسال بعدی چطور؟! رژیم غذایی برای لاغری که پزشکان و متخصصان تغذیه ارائه می دهند،  به این گونه است که می توانند تغییرات کوچک اما همیشگی در عادت های غذایی شما ایجاد کنند و بعد از لاغری، وزن شما را ثابت نگه دارد (که معمولا تثبیت وزن سخت ترین بخش برای کسانی است که اقدام به لاغری می کنند).

3.     تمرکز بر سلامتی

برعکس رژیم لاغری سریع، یک رژیم مناسب لاغری به شما کمک می کند تا از اضافه وزن خود کاسته و وزن ایده آل خود را برای طولانی مدت ثابت نگه دارید. هدف بهبود وضعیت سلامت شماست نه فقط کاهش وزن سریع. با تمرکز بر سلامتی خود می توانید وزن کم کنید، اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و ظاهر زیباتری داشته باشید.

4.     محاسبه کالری

اولین گام برای تغذیه سالم، توجه به چیزی است که میل می کنید. بهترین روش برای این کار متعهد بودن به برنامه رژیمی است که به شما امکان محاسبه کالری مصرفی تان را می دهد. آگاهی از میزان کالری که مصرف می کنید یکی از ضروری ترین بخش های برنامه رژیم لاغری می باشد.

5.     تغییر سبک زندگی

رژیم لاغری خوب و اصولی همیشه به شما پیشنهاد می کند که تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کنید که بتوانید برای طولانی مدت به آن پایبند باشید. اگر سعی کنید از طریق ایجاد تغییرات غیرواقعی خود را فریب دهید، هرگز نتایج بلند مدت را نخواهید دید. یک رژیم غذایی موثر تغییرات واقعی و دائمی در شیوه زندگی به دنبال خواهد داشت.

6.     کاهش وزن تدریجی

باز هم تاکید می کنیم برنامه هایی که وعده لاغری سریع را می دهند، قابل اعتماد نیستند. یک رژیم لاغری صحیح، فرد را به سمت یک سبک زندگی سالم و ثابت سوق می دهد. این کار با ایجاد تغییرات تدریجی ممکن است. تلاش برای اصلاح کامل هر چیزی و هر کاری که تاکنون انجام داده اید، ممکن است برای مدت کوتاهی موثر باشد، اما احتمالاً در درازمدت ناپایدار خواهد بود. این یعنی دوباره چاقی و افزایش وزن را تجربه می کنید و درست به همان جایی بازمی گردید که شروع کرده بودید.

کلید موفقیت رژیم لاغری طولانی مدت، افزودن آهسته عادت های سالم جدید و حذف تدریجی عادت های ناسالم است.

7.     افزایش فعالیت های فیزیکی

کاهش وزن به میزان سوزاندن کالری در مقابل دریافت کالری بستگی دارد. هرچه انرژی بیشتری (از طریق فعالیت بدنی) در طول روز صرف کنید، میزان کالری دریافتی شما در روز بیشتر خواهد بود. این بدان معناست که شما می توانید با کالری بیشتری رژیم بگیرید و لاغر شوید!

ورزش کردن برای لاغری مزایای دیگری هم دارد که تعدادی از آنها را در زیر می خوانید:

  • به ساخت و حفظ توده عضلانی بدون چربی کمک می کند.
  • از عملکرد قلب و عروق پشتیبانی می کند.
  • خلق و خو و حافظه را بهبود می بخشد.
  • باعث خواب بهتر در شب می شود.
  • متابولیسم را افزایش می دهد.

به یاد داشته باشید که کاهش وزن فقط به محدود کردن میزان و نوع غذایی مصرفی نیست، بلکه به ایجاد عادت های سالم بستگی دارد و ورزش یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای بدن و ذهن خود انجام دهید.

پیاده روی سریع

8.     ایجاد یک سبک زندگی جدید

هم رژیم گرفتن و هم حفظ نتیجه رژیم یک مهارت است. انجام هر دوی این موارد، به مجموعه نظم و تعهد نیاز دارد. بهترین رژیم برای لاغری به شما می آموزد که چگونه عادت های سالمی را به زندگی خود وارد نموده و بتوانید به طور مداوم آنها را هر روز اعمال کنید و پس از آنکه به اهداف خود دست یافتید، بتوانید آنها را حفظ و یا به اهداف بزرگتر تبدیل کنید.

برای لاغری از کجا باید شروع کنم؟

بهترین و اولین قدم برای داشتن وزن ایده آل و سبک زندگی سالم، مشاوره با یک مشاور یا متخصص تغذیه است. تمامی عادت ها، سوالات و خواسته های خود را با پزشک در میان بگذارید تا بهترین برنامه غذایی را در اختیارتان قرار دهد. در جلسه مشاوره می توانید سوالات زیر را بپرسید:

  • وزن یا BMI (شاخص توده بدنی) مناسب برای من چند است؟
  • کاهش وزن می تواند مشکلات سلامت من را برطرف کند؟
  • چه نوع ورزشی یا چه حد از ورزش کردن سلامت من را به خطر می اندازد؟
  • آیا داروهایی که مصرف می کنم باعث چاقی می شوند؟ آیا ممکن است این داروها کاهش وزن را برای من دشوار کنند؟

اگرچه چیزی به اسم بهترین رژیم لاغری دنیا وجود ندارد، اما باید برنامه ای را پیدا کنید که با سبک زندگی شما مطابقت داشته باشد و شما را تشویق کند که حتی پس از لغزش های کوچک به راه خود ادامه دهید. با بررسی 8 ویژگی کلیدی ذکر شده در بالا می توانید صحت ادعاهای بازاریابی را بسنجید. سپس برنامه ای را پیدا کنید که با توجه به عادت های شخصی تان در مدت زمان معقول شما را به وزن ایده آلتان برساند.

رژیم لاغری سیرا؛ یک رژیم لاغری اصولی و بی ضرر

حال که درباره اصول و ویژگی های بهترین رژیم لاغری آشنا شدید؛ وقت آن رسیده که با ویژگی های رژیم اپلیکیشن لاغری سیرا هم آشنا شوید. از جمله ویژگی های رژیم سیرا عبارتند از:

  • در رژیم لاغری سیرا میزان مواد غذایی مورد نیاز هر فردی بر اساس فاکتورهای مختلفی مثل سن، قد، وزن، جنسیت و سطح فعالیت روزانه وی تعیین می شود.
  • به شما یک رژیم غذایی اصولی و صحیح در کنار ورزش های مناسب برای لاغری را ارائه می دهد.
  • در این رژیم با مواد غذایی بسیار ساده می توانید انواع غذای رژیمی را طبخ کنید و میل کنید.
  • رژیم سیرا به هیچ عنوان پرهزینه و زمان بر نیست.
  • سیرا رژیم غذایی را به صورت آنلاین و اینترنتی به شما ارائه می دهد و در صورت بروز هر گونه مشکلی می توانید با مرکز پشتیبانی در ارتباط باشید.
  • اپلیکیشن لاغری و تناسب اندام سیرا برای اثبات ادعاهای خود یک هفته اشتراک رایگان و رژیم لاغری اصولی رایگان به کاربران خود ارائه می دهد.
  • سیرا بعد از کاهش وزن نیز شما را تنها نمی گذارد و با ارائه برنامه رژیم تثبیت وزن برای شما لاغری بدون بازگشت را به ارمغان می آورد.  
  • با رژیم های لاغری سیرا به هیچ عنوان احساس گرسنگی نخواهید داشت؛ زیرا علاوه بر وعده های اصلی، میان وعده های کم کالری و سیرکننده را برای شما در نظر گرفته است.
  • هیچ کدام از گروه های غذایی در برنامه رژیم غذایی سیرا حذف نشده است؛ بنابراین به هیچ عنوان نگران کمبود ویتامین E در رژیم لاغری و سایر ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی نباشید.

چرا افرادی که دچار اضافه وزن هستند باید رژیم غذایی سالم داشته باشند؟

کاهش وزن و لاغری علاوه بر اینکه باعث تناسب اندام می شود منجر به بهبود و درمان بسیاری از بیماری ها نیز می شود. در ادامه به بررسی تمامی این موارد خواهیم پرداخت:

تناسب اندام

یکی از مهم ترین تاثیرات لاغری و کاهش وزن رسیدن به تناسب اندام است. بدون شک بیشترین تاثیر لاغری روی شکم و پهلوها دیده می شود. چربی سوزی شکم و پهلو با رژیم لاغری شکم و همچنین ورزش های چربی سوزی شکم و پهلو امکان پذیر است. البته در صورتی که چاقی مفرط باشد و با روش های معمول که شامل رژیم غذایی و ورزش می شود لاغری حاصل نشود؛ تنها راه انجام جراحی های لاغری مثل اسلیو معده است.

درمان بسیاری از بیماری ها

همان طور که می دانید دلیل اکثر بیماری ها اعم از فشار خون بالا، چربی خون، دیابت، آرتروز، دیسک کمر، بیماری های قلبی و … اضافه وزن است.

مسلما هزینه یک رژیم کاهش وزن از هزینه درمان این بیماری های سخت کمتر است. در صورتی که رژیم غذایی شما مناسب باشد، می تواند منجر به بهبود، پیشگیری، کنترل و درمان این بیماری ها شود.

بیشتر بخوانید: رژیم دیابتی ها

افزایش اعتماد به نفس و بهبود ارتباطات اجتماعی

معمولا چاقی و اضافه وزن باعث می شود، افراد گوشه گیر و منزوی شوند؛ که در صورت لاغری و کاهش وزن، اعتماد به نفس آنها افزایش پیدا می کند که این موضوع باعث بهبود ارتباطات اجتماعی آنها می شود. 

انواع رژیم های لاغری معروف دنیا

1.     رژیم لاغری مدیترانه ای

رژیم لاغری مدیترانه ای از الگوهای غذایی سنتی جنوب ایتالیا و یونان الهام گرفته است. این رژیم غذایی، شامل مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها می باشد. این رژیم سرشار از میوه های تازه، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل و ماهی است و فواید سلامتی از جمله افزایش امید به زندگی، کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن و بهبود کیفیت زندگی را به همراه دارد.

رژیم غذایی مدیترانه ای
رژیم لاغری مدیترانه ای یکی از ساده ترین و البته سالم ترین انواع رژیم لاغری است.

2.     رژیم لاغری گیاهی

رژیم گیاهی یکی از انواع رژیم لاغری است که مواد غذایی گیاهی مثل سبزیجات و حبوبات قسمت اعظم آن را تشکیل می دهند. البته منظور از رژیم لاغری گیاهی، گیاهخواری نیست و در واقع، گیاهخواری یکی از زیرمجموعه های این رژیم محسوب می شود. انواع رژیم گیاهی بر پایه ی مواد غذایی گیاهی هستند و تفاوت آنها در میزان محصولات حیوانی مثل گوشت، لبنیات و تخم مرغی است که در برنامه گنجانده می شود.

رژیم گیاهی

3.     رژیم کم کربوهیدرات

رژیم لاغری کم کربوهیدرات، همانطور که از نامش پیداست، میزان کربوهیدرات مصرفی را محدود می کند و در عوض، چربی سالم نسبتا زیادی را در خود جای داده است. رژیم غذایی با کربوهیدرات کم سال هاست که با اشکال مختلف وجود دارند.

4. رژیم لاغری دش

اگر مبتلا به فشار خون و چاقی هستید؛ رژیم دش بهترین گزینه برای شماست! DASH Diet مخفف عبارت dietary approaches to stop hypertension است به معنای روش های تغذیه ای برای جلوگیری از فشار خون است. این رژیم در ابتدا توسط موسسه ملی قلب، ریه و خون امریکا به منظور جلوگیری یا درمان فشار خون بالا طراحی شد.

رژیم لاغری دش
رژیم DASH رتبه دومین رژیم غذایی برتر را در جهان دارد و همچنین دهمین رژیم برتر برای لاغری است.

5. رژیم کتوژنیک

یکی دیگر از انواع رژیم های لاغری معروف دنیا، رژیم کتوژنیک است. این رژیم در ابتدا برای درمان صرع طراحی شده بود؛ اما بعدها ثابت شد که این رژیم می تواند برای لاغری سریع هم موثر باشد.

مواد غذایی رژیم کتوژنیک

6. رژیم لاغری کانادایی

رژیم کانادایی نام های دیگری مثل رژیم 13 روزه، رژیم 15 روزه، رژیم بیمارستان سلطنتی و … نیز دارد و جزء انواع رژیم لاغری کوتاه مدت و البته بسیار سخت می باشد.

7. رژیم غذایی پالئو

بر اساس رژیم پالئو که به آن رژیم غار نشینی یا عصر سنگ هم گفته می شود، شما باید غذاهایی را بخورید که اجدادمان قبل از توسعه کشاورزی و از طریق شکار می خوردند. برنامه غذایی پالئو بر این باور است که بیشتر بیماری های حال حاضر با غذاهای فرآوری شده فعلی، غلات و لبنیات در ارتباط هستند.

رژیم پالئو به رژیم غارنشینی معروف است که مواد غذایی آن الهام گرفته از موادغذایی انسان های اولیه است.

8. رژیم لاغری دوکان

برنامه غذایی دوکان پروتئین بالا و کربوهیدرات کمی دارد. این رژیم در 4 مرحله صورت می گیرد: 2 مرحله برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل، 2 مرحله برای ثابت نگه داشتن وزن. اینکه هر مرحله چقدر برای شما طول می کشد، بستگی به این دارد که چه میزان وزن می خواهید کم کنید. در ضمن، الگوی هر مرحله با دیگری متفاوت است.

9. رژیم اتکینز

رژیم غذایی اتکینز یکی از معروف ترین انواع رژیم لاغری کم کربوهیدرات است. شما می توانید هرچقدر که دلتان می خواهد پروتئین و چربی بخورید و لاغر شوید اما مصرف کربوهیدرات ممنوع! این برنامه ی غذایی چهار مرحله ای بوده و در مراحل اولیه، مصرف کربوهیدرات ها را به شدت محدود می کند. البته در مراحل بعدی و با نزدیک شدن به وزن دلخواه، میزان مصرف آن ها کمی افزایش می یابد. اتکینز یکی از بهترین انواع رژیم لاغری برای آب کردن چربی های شکم و پهلو است.

10. رژیم فستینگ

رژیم فستینگ یکی دیگر از انواع رژیم لاغری است که نوعی رژیم روزه داری است. این رژیم یک رژیم محدود کننده است و فرد اجازه دارد تنها در ساعات مشخصی از روز غذا بخورد. اصول انواع رژیم لاغری فستینگ متفاوت است اما یکی از رایج ترین آنها رژیم فستینگ 16/8 است که فرد باید 16 ساعت روزه باشد و 8 ساعت دیگر اجازه خوردن غذا را دارد.

عوارض رژیم های لاغری سریع و محدوده کننده چیست؟

کاهش وزن سریع با انواع رژیم لاغری سریع مانند رژیم لاغری ده روزه، رژیم لاغری 7 روزه و … باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی می شود که از جمله عوارض رژیم لاغری خیلی سریع عبارتند از:

اینفوگرافی عوارض رژیم های لاغری سریع
  • ایجاد سنگ کیسه صفرا در 12 الی 25 درصد از افرادی که با رژیم های لاغری سریع مثل رژیم لاغری یک ماهه و …. اقدام به کاهش وزن کرده اند دیده شده است.
  • کم آبی بدن
  • سوء تغذیه به دلیل عدم مصرف پروتئین کافی
  • سردرد
  • تحریک پذیری
  • خستگی
  • سرگیجه
  • یبوست
  • بی نظمی قاعدگی
  • ریزش مو
  • از دست دادن عضلات
ریزش مو

آیا گرفتن رژیم لاغری خطرناک است؟

در صورتی که برنامه رژیم لاغری را از یک متخصص تغذیه یا مشاوره تغذیه دریافت کنید؛ خیر هیچ گونه خطری شما را تهدید نخواهد کرد. به گفته متخصصین تغذیه کاهش وزن اصولی حدود 1 کیلوگرم در هفته است.

قبول داریم وعده های رژیم های لاغری سریع مثل رژیم لاغری 20 کیلویی در یک ماه یا حتی 15 روز بسیار وسوسه برانگیزتر است؛ اما به این نکته باید توجه داشته باشید که در صورتی که لاغری به تدریج و آهسته رخ دهد نتایج آن ماندگارتر خواهد بود و هیچ گونه عوارضی شما را تهدید نخواهد کرد.

البته در برخی شرایط لاغری سریع می تواند بدون خطر باشد؛ آن هم وقتی است که طبق اصول خاصی باشد؛ مانند وقتی که از یک رژیم غذایی کم کالری تحت نظر پزشک یا مشاوره تغذیه پیروی می کنید که می تواند یک رژیم لاغری سالم و سریع باشد. به طور کلی کاهش وزن اصولی، صحیح و موفقیت آمیز نیاز به صبر و حوصله و همچنین ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، برنامه غذایی، ورزش و رفتار است.

در واقع زمانی یک رژیم کاهش وزن می تواند مضر باشد و عوارضی مثل ریزش مو، اختلالات گوارشی، اختلالات هورمونی و … را به دنبال داشته باشد که:

  • خودسرانه باشد یا از رژیم هایی تحت عنوان رژیم لاغری رایگان و … که در فضای اینترنت پر هستند استفاده کرده باشید.
  • از رژیم لاغری سریع رایگان استفاده شده باشد و روند کاهش وزن بسیار بالا باشد.
  • رژیم غذایی با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشد.
  • در کنار پیروی از رژیم غذایی ورزش نکنید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.